Jim Carducci USA.

Please specify a slider id

STORY

Jeg kjøpte donoren 2003 HD 883 Sportster 31. desember 2010. Dagen etter, 1. januar 2011, begynte jeg å rive den i stykker og startet reverse engineering med å måle delene jeg skulle beholde og designe rundt, som motoren og rammen og noen få andre. De unødvendige delene ble donert til en moto club co-op i San Francisco, CA.

6 måneder senere hadde jeg en rullende prototype, SC3 Adventure, som besto av Sportster-motoren og rammen med noen mindre mods, en spesialdesignet billett aluminium svingarm, en KTM 525 frontend, en liten tracker bensintank, 18″ bakhjul og 21” forhjul begge med knottede dekk, og et håndmodifisert sete som så ganske dårlig ut. Sykkelen fungerte bra, og beviste konseptet og geometrien.

Jeg brukte de første månedene på CAD-systemet til å legge ut 2D-arkitekturen fra siden før jeg designet og bearbeidet noen deler. Jeg spikret fast den kritiske geometrien: akselavstand, rake, sti, førerposisjon, fotkontroller og styreposisjon, og øyeblikkelig kraftsenter relatert til svingarmlengde og vinkel. Alle er nøkkelen til at sykkelen fungerer godt på vei og utenfor.

Når arkitekturen var satt, begynte jeg å designe komponentene i 3D CAD solid modellering. Jeg har nå en komplett solid modellsammenstilling av hele sykkelen sammen med fullt dokumenterte detaljtegninger av hver del og en komplett stykkliste ned til siste mutter, bolt og skive.

Sykkelen utviklet seg i løpet av de neste tre årene og besto av å foredle og legge til funksjoner som forbedret fjæring, en større bensintank for lengre rekkevidde, et bedre sete, en lettere og høyere ytelse eksos, bedre bremser, reposisjonerte fotkontroller, en vindskjerm, håndbeskyttelse , og noen få andre detaljer.

Målet mitt var å bygge den best presterende adventure dual sporten rundt HD Sportster-motoren, og fullt ut dokumentere den slik at den kan reproduseres til spesifikasjonene. Jeg oppnådde målet mitt og har bevist reproduserbarheten ved å bygge et andre SC3 Adventure gjennom en kontrollert konstruksjon. Jeg kjøpte en annen donor Sportster, bestilte alle delene fra tegningene og stykklisten, og monterte deretter sykkelen etter spesifikasjoner. Hele prosessen tok bare 4 måneder å begynne å fullføre.

Nå som begge syklene er ferdige, sykler jeg så mye jeg kan, både på veien og i jorda. På asfalten takler SC3 Adventure svingningene godt. Det er en nøytral styresykkel som svinger uanstrengt og i høye hastigheter er iboende stabil. Off road i jorda, SC3 Adventure er selvtillit inspirerende og elsker de åpne ørkenveiene og sandvaskene der høye hastigheter ikke er et problem og sykkelen er veldig stabil. Se etter MotoGEO-videoen vår som kommer ut snart der Jamie Robinson presser grensene til SC3 Adventure i Mojave-ørkenen.

Alle mine kjøreopplevelser til dags dato har vært positive, og jeg har det kjempegøy med å kjøre den og vise den på motorsykkelmesser eller under turer. SC3 Adventure fanger mye oppmerksomhet overalt hvor jeg sykler. Det eneste negative har vært å ikke kunne kjøre den så mye som jeg vil. Et kortvarig jordingsproblem med spenningsregulator tappet batteriet og strandet meg noen ganger til jeg løste problemet.

Nå som syklene begge er ferdige, har jeg mer tid til å sykle, så livet er bra!

Et av de mest stilte spørsmålene jeg får er «hvorfor designet og bygde jeg det?» Jeg har bakgrunn fra ingeniørdisruptive teknologier, har kjørt Harleys og doble eventyrsporter så lenge jeg kan huske, og jeg ønsket å kombinere de to. Jeg spurte meg selv og vennene mine og alle andre som ville lytte: «Hvorfor finnes det ikke en god amerikansk eventyrsport?» og «Vil HD lage en?» Med min bakgrunn og erfaring visste jeg at jeg kunne bygge en god en basert på det hardmonterte Sportster-chassiset fra 1993 til 2003. Siden ordene «HD» og «Dual Sport» sjelden blir sagt i samme setning, utviklet jeg nok en gang et forstyrrende produkt. Jeg visste at det ville være et kontroversielt bygg slik det har vist seg å være. Noen elsker det, noen hater det, og det får alltid mange ekstreme kommentarer.

Hva blir det neste? Et par ting: Nå som SC3 Adventure-designet er komplett og fullt dokumentert og patentert, er den nøkkelferdig klar til å produseres i volum. Vi ser etter en produsent som kan lisensiere designet og produsere SC3 Adventure-deler, -sett og/eller komplette sykler, og gjøre dem tilgjengelige for kjøp.

Etter det vil vi holde oss til vår kjernekompetanse innen designteknikk og prototyping av tilpassede eventyrmotorsykler med dobbel sport. Vi går videre til neste eventyr-dual sport-design … følg med for detaljer!

Bakgrunnshistorien om hvorfor jeg designet og bygde SC3 Adventure:

Da jeg var 10 år gammel, ga min fars venn meg min første tur på en motorsykkel – en Honda CB750. Jeg satt foran ham på bensintanken, uten hjelm, og holdt meg i midten av styret for kjære liv. Vi syklet på motorveien i ganske høy hastighet – det føltes i hvert fall raskt for meg – og jeg ble hektet fra da av.

Neste år kjøpte mamma meg min første sykkel, en ny 1974 Honda XR75. Jeg glemmer det aldri. Jeg tok umiddelbart den sykkelen fra hverandre helt ned til rammen bare for å se hvordan den ble laget, og bygde den deretter opp igjen. Den sykkelen ble dessverre stjålet i et husinnbrudd og til slutt ble tyven tatt – noe som førte til min andre sykkel. Tyvens foreldre betalte for erstatningskostnaden for sykkelen siden sykkelen ble kastet. Vi bruker pengene på en ny Yamaha DT100 fra 1975 – min første gatelovlige dobbeltsport. Jeg hadde ikke førerkort på den tiden, men jeg kjørte det gjennom gatene i nabolaget for å komme til lokale skittområder for å sykle. Snart rev jeg alle de doble sportslysene av sykkelen, la til en bensintank i plast og gjorde den mer off-road-kompatible. Det var da jeg begynte å tilpasse motorsykler.

Min tredje sykkel var en ny Yamaha YZ125 fra 1977 som jeg begynte å kjøre motocross på på vår lokale PAL-bane (Police Athletic League). Jeg kjørte den i noen år og laget mods til fjæringen og motoren selv ved å lage deler i garasjen til foreldrene mine og kjøpe motordeler med min godtgjørelse. På den tiden hadde vi ikke internett, så jeg fant deler fra blader og kjøpte dem fra våre lokale motorsykkelbutikker eller via posten. Racingen ble avsluttet da jeg ble 15-1/2 år gammel og kjøpte en Yamaha RD400 gatesykkel fra 1978. De seriøse tilpasningene startet da jeg forvandlet den til en kaféracer ved å gjøre mods og bolte på tilpassede deler.

Fra den tiden har jeg hatt mange sykler opp gjennom årene, og jeg har alltid likt Harleys så lenge jeg kan huske. Jeg har hatt en rekke av dem i løpet av årene, inkludert en Buell X1. Jeg har også drevet med dobbelsport siden jeg var liten. Så lenge jeg kan huske, har jeg ønsket meg en Harley som var egnet for dobbel sport. For mange år siden laget Harley en grussykkel og også en 2-takts dobbel sport, men jeg ønsket å se deres Sportster bli til en dobbel sport. Som en California-unge husker jeg at jeg så TV-serien «Then Came Bronson» der skuespilleren Michael Parks syklet en Sportster rundt i California. Parks kjørte alltid off-road når han kunne. Jeg tror det var der besettelsen av å ville lage min egen Harley Sportster dual sport begynte, og også mitt ønske om å kjøre ritt som han gjorde: Adventure Dual Sport-ridning.